3 0
طرز تهیه عدس‌پلو

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

برنج 3 پیمانه
عدس 2 تا 3 پیمانه
گوشت چرخ کرده 300 گرم
کشمش پلویی 200 گرم
پیاز 1 عدد متوسط
روغن و نمک به میزان لازم
کره 50 گرم
برگ بو به میزان لازم
زعفران اختیاری
زردچوبه اختیاری

طرز تهیه عدس‌پلو

ویژگی:
  • پلویی
  • زمان آماده سازی : 60 دقیقه
  • برای 4 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 
 

عدس‌پلو یکی از انواع غذاهای پلویی است که علاوه بر سادگی طبخ، خوراکی بسیار لذیذ و مقوی نیز می‌باشد.در تهیه عدس‌پلو از  روش‌ها و مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود به طور مثال برخی با گوشت کوفته ریزه، گوشت چرخ کرده تفت داده شده، گوشت مرغ و به همراه کشمش و خرما تهیه می‌نمایند. همچنین در برخی نواحی ایران از ادویه‌های متفاوتی برای طعم‌دهی استفاده می‌کنند؛ همانند آشپزی خراسان که از زیره سیاه درتهیه آن استفاده می‌کنند. عدس منبع بسیار غنی فسفر و پتاسیم است. همچنین حاوی مقادیر فراوانی از فیبر است و باعث دفع کلسترول می‌شود. برای قلب و جلوگیری از سکته بسیار مفید است و تقریبا یک فنجان عدس پخته فقط ۲۳۰ کالری دارد. در ادامه با دستور پخت کامل عدس پلو و نکات آن آشنا خواهید شد.

 
(Visited 3,685 times, 1 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه نازخاتون شمالی

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. عدس را با مقدار مناسبی آب درون قابلمه ریخته و بگذارید تا بپزد. مواظب باشید عدس زیاد پخته نشود. اگر عدس بیش از حد بپزد هنگام مخلوط کردن با برنج له می‌شود.

2
انجام شده

مرحله دوم :

پیاز را نگینی خرد کنید و درون تابه‌ای مناسب تفت دهید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به تابه افزوده و کمی تفت دهید. از نمک، فلفل سیاه، زعفران آب‌کرده یا زردچوبه به عنوان ادویه می‌توانید استفاده کنید. اضافه کردن هر کدام از آن‌ها بستگی به ذائقه شما دارد. برای اینکه مایه گوشت عطر مناسبی داشته باشه چند عدد برگ بو را به همراه گوشت کمی تفت دهید، سپس نصف لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مایه گوشت خشک شود. (بعد از اتمام پخت گوشت چرخ کرده، برگ بو را از تابه خارج کنید) در آخر کشمش‌های پلویی را جداگانه در ظرفی با کره کمی تفت دهید و کنار بگذارید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را درون آب جوش ریخته و بپزید. بعد از آبکش کردن برنج، قابلمه‌ی مناسبی را انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید. کف قابلمه را ته دیگ مناسبی چیده، سپس به صورت لایه‌ای برنج، مایه گوشتی و کشمش پلویی را بریزید تا مواد تمام شود. درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. لازم است عدس پلو به مدت 20 الی 30 دقیقه با حرارت کم دم بکشد.

4
انجام شده

مرحله چهارم :

بعد از اتمام پخت، عدس پلو را در تابه‌ای مناسب بکشید و روی آن را با کشمش پلویی، مایه گوشت و برنج زعفرانی تزئین کنید.

5
انجام شده

نکات :

عدس پلو را با گوشت کوفته ریزه نیز می‌توانید تهیه کنید.
استفاده از زیره و یا تخم گشنیز آسیاب شده باعث می‌شود بوی ضخم گوشت گرفته شود و کوفته‌ ریزه خوش‌مزه شود.
در صورتی که تمایل به آبکش کردن برنج نداشتید و برنج را به روش کته درست کردید باید به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب برای پخت برنج در نظر بگیرید.
برای ته‌دیگ، می‌توانید کمی روغن ته قابلمه ریخته و روی آن کمی کنجد بریزید و نان لواش را روی آن بگذارید. ته‌دیگ به صورت نان کنجدی درست می‌شود که بسیار خوش‌مزه است.
در صورت تمایل می‌توانید از خرما، گردو و خلال پسته و بادام و یا خلال پوست پرتقال یا نارنج بسته به ذائقه خود در تهیه عدس‌پلو بهره ببرید.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نازخاتون
قبلی
طرز تهیه نازخاتون شمالی
آب سم زدا
بعدی
۳ دتاکس واتر رژیمی

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.