2 0
طرز تهیه شیرینی حاج بادامی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

پودر قند 150 گرم
پودر بادام 200 گرم
زرده تخم مرغ 3 عدد
جوز هندی ¼ قاشق چایخوری
جوش شیرین ¼ قاشق چایخوری
پودر هل 1 قاشق چایخوری
گلاب اختیاری
زعفران دم کرده اختیاری

طرز تهیه شیرینی حاج بادامی

ویژگی:
  • شیرینی
  • زمان آماده سازی : 40 دقیقه
  • متوسط

دستور پخت

 

حاج بادام یا همان شیرینی حاج بادامی یکی از متفاوت‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران و سوغات شهر زیبای یزد است. اگر برای شما هم سوال است که اسم این شیرینی از کجا آمده، توصیه می‌کنیم ابتدا مطلب حاج بادام – شیرینی سنتی یزد را بخوانید. سپس دستور تهیه این شیرینی جذاب و خوشمزه را مرور کنید. حاج بادامی در منابع مختلف دارای دو دستور است؛ یکی با زرده تخم مرغ و دیگری با کره یا روغن. گرچه نهایتا در طعم تفاوت فراوانی ندارند، اما پیشنهاد می‌شود این دستور و نکاتی در آن ذکر شده است را با دقت مطالعه کنید تا بتوانید خوشمزه‌ترین حاج بادامی را بپزید. این شیرینی علاوه بر یزد در کرمان، کاشان و شیراز هم تهیه می‌شود، که در سایر دستورها از آرد نخودچی و آرد گندم استفاده می‌کنند. نکته طلایی در مورد پخت این شیرینی استفاده از بادام درختی مرغوب است که خودتان آسیاب کنید.

 
(Visited 16,192 times, 4 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه کیک اسفناج

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

زرده‌های تخم مرغ، پودر قند، پودر هل سبز، جوزهندی و جوش شیرین را به کمک هم‌زن آهسته به مدت 3 الی 5 دقیقه هم بزنید تا مایه کاملا یکدستی بدست آید. اگر می‌خواهید از زعفران استفاده کنید در این مرحله به مواد بیافزائید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

حال آهسته آهسته پودر بادام را به مایه تخم مرغی بیافزائید و به کمک هم‌زن دستی، هم بزنید تا جایی که کمی سفت شود. در ادامه پودر بادام را قاشق قاشق اضافه کنید تا خمیر نرم و یکدستی بدست آید. بهتر است کمی با دست خمیر را ورز دهید. اگر می‌خواهید از گلاب استفاده کنید، در این مرحله و هنگام اضافه کردن پودر بادام به اندازه یک قاشق چایخوری به خمیر بزنید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

در آخر از خمیر شیرینی بادامی به کمک قیف یا دست، گلوله‌های کوچک به اندازه فندق درست کنید. شیرینی‌های بادامی را در سینی فر بچینید. (توجه کنید که فر را حتما باید از قبل روشن کرده باشید و کف سینی فر را نیز کاغذ روغنی گذاشته باشید.) سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید تا به مدت 15 دقیقه در دمای 160 سانتی گراد بپزد. بعد از این مدت درب فر را باز کرده و یکی از شیرینی‌ها را امتحان کنید، اگر وسط شیرینی مرطوب نبود، حاجی بادامی شما آماده است.

4
انجام شده

نکات :

اگر می‌خواهید حاجی بادامی مرغوبی داشته باشید، باید از پودر بادام و پودر قند نرم استفاده کنید. قبل از درست کردن شیرینی این مواد را حتما الک کنید.
استفاده از بادام درختی تازه و مرغوب قطعا طعم بهتری به این شیرینی می‌دهد. اگر می‌خواهید از بادام استفاده کنید این دستور را مرور نمایید : 250 گرم بادام را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و ظرف را آب کنید. سپس روی حرارت قرار دهید تا وقتی که آب جوش آید. حال بادام‌ها را درون آبکش بریزید تا سرد شوند. بعد از سرد شدن به راحتی پوست آن‌ها کنده می‌شود. الان می‌توانید بادام‌ها را آسیاب کنید، اما قبل از آسیاب کردن بهتر است بادام‌ها را در یک تابه روی حرارت کمی تفت دهید یا اصطلاحا تُست کنید.
شکاف خوردن این شیرینی کاملا طبیعی است. اما هنگام بیرون آوردن از فر، شیرینی کمی نرم و داغ است. پس اجازه دهید تا کاملا سرد شوند و بعد استفاده کنید.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

پنکیک شکلاتی
قبلی
طرز تهیه پنکیک شکلاتی
اسموتی نعنا و کیوی
بعدی
اسموتی نعنا و کیوی

2 Comments پنهان کردن نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.