8 0
طرز تهیه شامی کباب لرستان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

گوشت چرخ کرده 250 گرم
سیب زمینی متوسط 4 عدد
تخم مرغ 1 تا 2 عدد
پیاز متوسط 1عدد
زردوچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
آرد سفید یا سبوس 2 قاشق غذاخوری
رب انار 2 قاشق غذاخوری
مغز گردو پودر شده 200 گرم
ترخون، مرزه و جعفری 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شامی کباب لرستان

غذای محلی لرستان

ویژگی:
  • گوشت
  • زمان آماده سازی : 90 دقیقه
  • برای 4 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 
 

شامی کباب لرستان یا در گویش محلی “شومی کوو” یکی از غذاهای لذیذ مردم لرستان و خرم آباد است. دستور تهیه این شامی لذیذ با دیگر انواع شامی‌ها تفاوت چندانی ندارد، اما در طی مراحل پخت از سس رب انار و گردو برای تهیه این شامی استفاده می‌شود که طعمی ترش و لذت بخش به آن می‌بخشد. البته مردم محلی لرستان از سبزی‌های محلی برای طعم‌دهی بهتر به این شامی استفاده می‌کنند. نکته‌ای که درباره این غذای محلی وجود دارد این است که در گذشته از سیب‌زمینی برای تهیه شامی کباب لرستان استفاده نمی‌شده است. در بین انواع شامی‌هایی که در اقصی نقاط ایران وجود دارد، ترشه شامی گیلانی از لحاظ طعم به علت استفاده از آبغوره، شبیه شامی کباب لری است. دستور پخت منتشر شده روشی آسان و معتدل برای طبخ این شامی است؛ همچنین ویدئوی سرکار خانم ستایش فرجی یکی از بهترین و کامل‌ترین دستور العمل‌های موجود برای پخت شامی کباب لرستان می‌باشد.

 
(Visited 40,930 times, 15 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه خورش آلو اسفناج

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

طبخ شامی کباب لری شامل دو بخش است. بخش اول پخت و سرخ کردن شامی و بخش دوم پخت شامی در سس رب انار و گردو.
ابتدا برای تهیه این شامی پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس سیب‌زمینی‌ها را همان طور خام ریز رنده کنید. پیاز و سیب‌زمینی رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده، سبزی‌های خرد شده، یک قاشق پودر گردو، دو عدد تخم مرغ و ادویه در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید. می‌تواند مایه شامی را بوسیله دستان خود خوب ورز دهید. یک قاشق آرد نیز به مواد اولیه شامی اضافه کنید و مخلوط کنید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

در تابه‌ای مناسب به مقدار کافی روغن ریخته تا داغ شود. سپس مقداری از مایه شامی که خوب ورز آماده و یکدست شده را به شکل دلخواه درآورده و در درون روغن سرخ کنید. بهتر است اندازه این شامی‌ها بزرگ‌تر از یک کف دست نباشد.

3
انجام شده

مرحله سوم :

مرحله انتهایی پخت شامی کباب لرستان مربوط به سس آن است. در تابه‌ای مناسب و بزرگ یک پیاز کوچک خلالی شده را سرخ کنید تا طلایی شود. سپس گردوی آسیاب شده و یک قاشق آرد را به آن اضافه کنید تا کمی تفت بخورد و آرد تغییر رنگ دهد. رب انار را نیز بیافزایید تا با مابقی مواد خوب مخلوط شود. سپس یک لیوان آب به تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت زیاد آب به جوش آید و کمی حجم آن کم شود. یک لیوان دیگر آب بیافزایید و پس از قوام آمدن سس انار و گردو، شامی‌های سرخ شده را درون سس انار بگذارید و اجازه دهید تا با حرارت بسیار کم به مدت 30 الی 45 دقیقه جا بیافتد و آماده شود.

4
انجام شده

نکات :

طعم این شامی کاملا ترش است. اگر با ذائقه شما سازگار نیست در هنگام تهیه سس کمی شکر به آن اضافه کنید.
از آرد نخودچی به عنوان جایگزین آرد سفید یا سبوس نیز می‌توان استفاده کرد.
اگر سبزی تازه نداشتید، از سبزی‌های خشک نیز می‌توان استفاده کرد.
عکس تزئینی می‌باشد.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

لیموناد
قبلی
دستور تهیه لیموناد ایتالیایی
شکلات داغ
بعدی
شکلات داغ خامه‌ای

3 Comments پنهان کردن نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.