2 0
طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

برای کرم وانیلی :
زرده تخم مرغ 4 عدد
شکر 1/3 پیمانه
نشاسته ذرت 1/3 پیمانه
شیر 2 پیمانه
عصاره وانیل 1 قاشق چایخوری
کره 1 قاشق غذاخوری
برای تهیه خمیر :
شیر نصف پیمانه
آب سرد نصف پیمانه
نمک کمی
شکر 2 قاشق غذاخوری
کره 80 گرم
تخم مرغ 4 عدد
آرد سفید 1 پیمانه
برای روکش شکلات :
شکلات تخته‌ای 70 گرم
خامه 2/3 پیمانه

طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی

Chocolate Eclairs Recipe

ویژگی:
  • شیرینی
  • زمان آماده سازی : 160 دقیقه
  • سخت

دستور پخت

 
 

اکلر یکی از شیرینی‌های لذیذ و بی‌نظیر فرانسوی است که در اقصی نقاط دنیا محبوبیت بسیاری دارد. این شیرینی در اصل یک نوع نان خامه‌ای می‌باشد که با خمیر پفی (Choux)، کرم میانی و نوعی آیسینگ تهیه می‌شود. تهیه شیرینی اکلر کمی دشوار و زمان‌بر است، اما آنقدر خوب و خوشمزه است که می‌توان دلایل بسیاری برای تهیه آن پیدا کرد. معمولا مرسوم‌ترین کرم برای پر کردن اکلر، کرم وانیلی است اما از خامه قنادی یا خامه فرانسوی و کرم پاتیسر نیز استفاده می‌شود. در ادامه با دستور تهیه کامل شیرینی اکلر فرانسوی با کرم وانیلی و روکش شکلات آشنا خواهید شد. ‎

 
(Visited 12,803 times, 18 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه کنافه ترکی

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

ابتدا برای تهیه کرم وانیلی، چهار عدد زرده تخم مرغ را با یک سوم پیمانه شکر خوب مخلوط کنید و هم بزنید تا رنگ آن نزدیک به کرمی شود. سپس نشاسته ذرت را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته حل شود.

2
انجام شده

مرحله دوم :

شیر را با حرارت ملایم بگذارید تا کاملا بجوشد. سپس مقدار کمی از شیر را با مایه‌ی تخم مرغی بالا مخلوط کنید تا رقیق شود. در نهایت این مایه را به باقی مانده شیر اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی غلیظ شود. در این هنگام باید بصورت مداوم مایه را هم زد تا تَه نگیرد. پس از اینکه به غلظت مورد نظر رسید، از روی شعله بردارید و در ظرفی دیگر بریزید. سپس وانیل و کره را به آن اضافه کنید. روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه دهید تا کرم وانیلی سرد شود.

3
انجام شده

مرحله سوم :

برای تهیه خمیر شیرینی اکلر؛ شیر، آب، کمی نمک، شکر و کره را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه تمام مواد گرم شد، کمی هم بزنید تا شکر حل شود. سپس از روی شعله بردارید و آرد را آهسته به آن اضافه کنید. آرد را آنقدر هم بزنید تا مایه کاملا شکل خمیری به خود گیرد. برای اینکه خمیر یکدستی داشته باشید، کمی ظرف را روی شعله‌ی کم بگذارید و خمیر را ورز دهید. پس از دو الی سه دقیقه ورز دادن، خمیر را از روی شعله برداشته و در ظرف دیگری به آن تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید و هم بزنید. نیازی نیست مایه خمیری را خیلی هم زد؛ آنقدر هم بزنید که خمیری یکدست و لطیف آماده شود.

4
انجام شده

مرحله چهارم :

خمیر اکلر را درون قیف ریخته و به کمک ماسوره متوسط کنگره‌ای (ستاره‌ای) روی سینی فر به اندازه 7 یا 8 سانتی متر بکشید. روی خمیرها را کمی پودر قند بپاشید. سپس می‌بایست خمیر اکلر را 40 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید تا کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان فر را خاموش کرده و بگذارید تا 10 دقیقه دیگر شیرینی‌ها در فر بماند. (بهتر است برای اینکه پف خمیر از بین نرود به مدت 30 دقیقه، آن‌ها در فر با درب نیمه باز بماند)

5
انجام شده

مرحله پنجم :

پس از سرد شدن خمیر شیرینی، به کمک یک ماسوره کوچک سه حفره زیر شیرینی‌ها ایجاد کنید. این حفره‌ها باید به قدری باشد که به راحتی بتوان کرم وانیلی در را خمیر تزریق کرد. حال به کمک قیف و ماسوره مناسب کرم وانیلی را که از قبل آماده کردید، درون نان شیرینی تزریق کنید.

6
انجام شده

مرحله ششم :

برای آیسینگ یا روکش شکلات، مقدار مشخص شده خامه را روی شعله قرار دهید تا با حرارت ملایم کاملا رقیق و شل شود. سپس خامه را به شکلات خرد شده اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا سس شکلات آماده شود. از این سس شکلاتی می‌توانید برای تزئین شیرینی اکلر استفاده کنید.

7
انجام شده

نکات :

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر دستور تهیه شیرینی اکلر، حتما ویدئوی آموزشی آن را مشاهده کنید.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

شیر توت فرنگی
قبلی
طرز تهیه شیر توت‌فرنگی
لازانیا
بعدی
طرز تهیه لازانیا کلاسیک ایتالیایی

یک نظر پنهان کردن نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.