1 0
طرز تهیه حمص لبنانی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

نخود پخته شده 250 گرم
لیموترش 1 عدد بزرگ
ارده نصف پیمانه
سیر 1 حبه
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
زیره سبز نصف قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
آب 2 تا 3 قاشق غذاخوری
پاپریکا و جعفری خرد شده برای تزئین

اطلاعات تغذیه ای

کالری
150 کیلوکالری
چربی
5 گرم
کربوهیدرات
15 گرم
قند
2 گرم
پروتئین
5 گرم
سدیم
370 میلی‌گرم
پتاسیم
180 میلی‌گرم

طرز تهیه حمص لبنانی

Hummus

ویژگی:
  • گیاهی
  • زمان آماده سازی : 120 دقیقه
  • برای 3 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 

حمص (Hummus) یا هوموس یکی از لذیذترین خوراک‌های مدیترانه-عربی است که بیشتر با نام حمص لبنانی شناخته می‌شود. حمص در اصل یک پیش غذای خوشمزه و مقوی است که از ترکیب نخود، ارده، روغن زیتون، سیر، لیموترش و ادویه‌جات تهیه می‌شود؛ به همین علت به نام نخود-ارده نیز شهرت دارد.
جالب است بدانید که این خوراک ساده و مقوی در طیف وسیعی از کشورهای دنیا مخصوصا عربی تهیه می‌شود. حتی یونانی‌ها نیز این غذا را به نام خود می‌شناسند. اما بر اساس تحقیقات پژوهشگران ریشه این غذا به مصر باستان برمی‌گردد. دستور تهیه حمص در هر کشوری ممکن است تغییرات کوچکی در ادویه‌های آن داشته باشد اما اجزای اصلی همان نخود پخته و پوره شده به همراه ارده کنجد (Tahini) است.

 

در بسیاری از کشورهای عربی حمص را معمولا به عنوان پیش غذا در کنار، باباغنوش، سالاد تبوله و… با نان پیتای داغ سرو می‌کنند. حمص علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی همانند: کلسیم، نشاسته، فسفر و ویتامین‌های B1، B2 و A است برای گیاهخواران نیز خوراک ایده آلی محسوب می‌شود.
امروزه حمص به یکی از محبوب‌ترین غذاها در سراسر جهان تبدیل شده است؛ حتی در کشورهای آمریکای شمالی هم طرفداران زیادی دارد. در کشور ما نیز حمص به صورت کنسرو یا حتی ساندویچ آماده سرو می‌شود. اما تهیه حمص خانگی که کار سختی هم ندارد، طعم بهتر و لذت دوچندانی دارد. در ادامه با طرز تهیه حمص و نکات مهمی برای خوشمزه‌تر شدن آن آشنا می‌شوید.

 
(Visited 20,275 times, 37 visits today)

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

نخودها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس باید بگذارید نخودها کامل بپزد و پوست آن را جدا کنید. گرفتن پوست نخودها اختیاری است اما برای اینکه حمص شما کاملا یکدست شود بهتر است آن‌ها را پوست بگیرید. برای اینکه پوست نخودها راحت‌تر جدا شوند در هنگام پخت کمی جوش شیرین به آب آن اضافه کنید. بعد از پخت و سرد شدن نخود، پوست آن به راحتی جدا می‌شود.

2
انجام شده

مرحله دوم :

ارده و آب لیموترش تازه را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید. ارده و لیموترش باید کاملا مخلوط شوند تا حالت کرمی و صاف پیدا کنند.

3
انجام شده

مرحله سوم :

روغن زیتون، نمک، پودر زیره سبزو سیر خرد شده را به سایر مواد در مخلوط کن اضافه کنید. نیمی از نخود پخته و پوست گرفته را نیز در مخلوط کن بریزید. نخودها حداقل 2 دقیقه با سایر مواد مخلوط شوند. سپس نیمی دیگر از نخود را اضافه کنید و اجازه دهید کاملا با سایر مواد مخلوط شوند تا حمص غلیظ و یکدست شود.

4
انجام شده

مرحله چهارم :

ممکن است حمص شما خیلی سفت شود. در اینجا به آن یک یا دو قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و کمی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. حمص شما آماده است. می‌توانید آن را در ظرفی مناسب بریزید با پشت قاشق وسط آن را کمی گود کنید، سپس روغن زیتون، پابریکا و جعفری خرد شده در آن بریزید و سرو کنید.

5
انجام شده

نکات :

بهتر است برای تهیه این غذا پوست نخودها را بگیرید تا حمص بافت لطیف‌تری داشته باشد.
از مخلوط کن دستی هم می‌توان برای تهیه این غذا استفاده کرد، اما استفاده از غذاساز برای تهیه پوره نخود مناسب‌تر است.
اگر فراموش کردید نخودها را از شب قبل خیس کنید. بهتر است یکبار نخودها را تا نیمه پخت بجوشانید، آب آن را خالی کنید و دوباره بپزید.
استفاده از سیر کبابی طعم و عطر خاصی به این غذا می‌دهد. اما اگر عاشق طعم تند و قوی سیر هستید، از سیر خام استفاده کنید.
استفاده از کنسرو نخود به انتخاب شماست. اما درست کردن این خوراک با نخود تازه قطعا طعم متفاوتی دارد. اگر از کنسرو استفاده کردید بهتر است آن‌ها را 10 دقیقه بجوشانید و بعد به غذا اضافه کنید.
در برخی کشورهای عربی به حمص نعناع، فلفل قرمز یا حتی ماست هم اضافه می‌کنند.
برای اینکه این غذا طعم و عطر قوی‌تری داشته باشد از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید.
اگر ارده خوبی برای تهیه این غذا پیدا نکردید، می‌توانید خودتان ارده در خانه درست کنید. فقط کافی است مقداری کنجد را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. سپس با کمی روغن مایع در مخلوط کن بریزید تا کاملا یکدست و خمیری شود.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوپ شلغم
قبلی
طرز تهیه سوپ شلغم
ارده کنجد
بعدی
طرز تهیه ارده کنجد خانگی

یک نظر پنهان کردن نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.