7 0
دستور تهیه کلاسیک سس ووسترشِر

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

سرکه سیب 1 پیمانه
لیموترش تازه 1 عدد
پودر پیاز 1 قاشق چایخوری
پودر دارچین 1/2 قاشق چایخوری
سیر تازه 1 حبه
پودر تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
پودر زنجبیل 1/2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه و سفید 1/2 قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز 1/4 قاشق چایخوری
عسل 1 قاشق غذاخوری
پودر میخک 1 قاشق چایخوری
زردچوبه 1/4 قاشق چایخوری
پودر هل 1/4 قاشق چایخوری
پودر خردل 1 قاشق چایخوری
سویا سس 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
شیره انگور 1 قاشق غذاخوری
ماهی کولی یا آنچوی 2 عدد خشک شده
عصاره تمبر هندی 2 قاشق غذاخوری
شکر نصف پیمانه

دستور تهیه کلاسیک سس ووسترشِر

worcestershire sauce recipes

  • زمان آماده سازی : 30 دقیقه
  • متوسط

دستور پخت

 

سس ووسترشِر یکی از معروف‌ترین سس‌های انگلیسی است که در دستور اصلی به شیوه تخمیری بدست می‌آید. این چاشنی لذیذ بنا بر اعتقاد بسیاری چیزی بیشتر از یک سس است. کاربرد این سس در تهیه برخی از سالادها همانند سالاد سزار و البته برای مرینیت کردن انواع گوشت مناسب است. شاید در زمانی که سازندگان آن برای اولین بار دست به ترکیب و ساخت آن زدند هیچ وقت فکر نمی‌کردند این سس در زمانی کمتر از یک قرن یکی از محبوب‌ترین سس‌های دنیا شناخته شود. تا سال‌ها مواد اولیه آن مخفی باقی مانده بود و البته هنوز هم برخی معتقدند رسپی‌های موجود از سس ووستر هیچ کدام رسپی اصلی نیست. با اینکه برای تهیه ووسترشر مواد اولیه زیادی نیاز است اما دستور تهیه آن بسیار آسان است، اما اگر می‌خواهید سس خوش طعم‌تری داشته باشید باید برای چند هفته آن را نگه دارید. البته به علت در دسترس نبودن برخی مواد اولیه آن همانند ملاس در این مطلب جایگزین آن‌ها انتخاب شده است.

 
(Visited 8,764 times, 2 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه باسترمه پلو

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

ابتدا باید بدانید طعم و عطر این سس بسیار بستگی به کیفیت ادویه‌ها دارد. اگر می‌خواهید سس ووسترشر طعم بهتری داشته باشد، باید چوب تازه یا دانه ادویه‌ها را تهیه و پودر کنید. در این دستور از شیره انگور به جای ملاس استفاده شده است.

2
انجام شده

مرحله دوم :

سیر را کاملا بکوبید و در ظرف مناسبی بریزید. سرکه سیب، سویا سس، عسل، روغن زیتون، شیره انگور و عصاره تمبر هندی را به ظرف سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. برای تهیه عصاره تمبرهندی 5 قاشق غذاخوری تمبر هندی با کمی آب گرم مخلوط کنید تا باز شود. سپس آن را صاف کنید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

تمام ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید و آهسته آهسته به سایر مواد بیافزایید. آب لیموترش تازه را نیز اضافه کنید و کاملا هم بزنید. اگر ماهی آنچوی یا کولی خشک شده داشتید آن را کاملا خرد کنید و به سس اضافه کنید. در انتها این سس را باید کمی بجوشانید.

4
انجام شده

مرحله چهارم :

شکر را درون تابه‌ای مناسب بدون روغن روی حرارت کم بگذارید تا آهسته کاراملی شود. در این هنگام سس را درون ظرفی دیگر روی حرارت زیاد 3 دقیقه بجوشانید. پس از گذشت این زمان شکر کاراملی شده (سوخته نباشد) را به سس اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا سس شما غلیظ و یکدست شود. این سس را بهتر است درون بطری مناسب و درب بسته به مدت 2 تا 3 هفته درون یخچال نگه دارید و بعد مصرف کنید. (قبل از مصرف باید سس را صاف کنید)

5
انجام شده

نکات :

بجای سرکه سیب از ماءالشعیر تلخ نیز می‌توان استفاده کرد.
توجه داشته باشید این سس دارای طعم و عطر بسیار قوی است، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

املت سوزی
قبلی
طرز تهیه املت سوزی
ماهی دوغی
بعدی
طرز تهیه ماهی دوغی سیستان

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.