3 0
طرز تهیه قطاب یزدی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

روغن مایع 100 گرم
پودر شکر 1/2 پیمانه
ماست شیرین 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
آرد سفید 2 پیمانه
بادام درختی یا گردو 100 گرم
پودر قند نصف پیمانه
هل ساییده شده 1/2 قاشق چایخوری
دارچین 1/2 قاشق چایخوری
بکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
گلاب به میزان لازم

طرز تهیه قطاب یزدی

ویژگی:
  • شیرینی
  • زمان آماده سازی : 90 دقیقه
  • برای 8 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 
 

قطاب یکی از معروف‌ترین انواع شیرینی‌های ایرانی و  شهر یزد است. شهر یزد علاوه بر تاریخ باستانی خود به داشتن شیرینی‌های بسیار خوشمزه نیز معروف است؛ شیرینی‌هایی که بهترین دستور پخت‌ آن‌ها همچون اسرار خانوادگی در بین خانواده‌ی شیرینی‌پزان حفظ شده است. قطاب متشکل از دو قسمت خمیر یا لایه بیرونی و مایه درونی است که پس از سرخ کردن آن در روغن با پودر قند تزئین می‌شود. لذیذترین بخش این شیرینی مایه درونی آن است که معمولا از پودر بادام درختی، پودر گردو، هل ساییده شده و پودر قند آمده می‌شود. قطاب نمونه‌ای از طعم شگفت انگیز شیرینی‌های ایرانی است. تهیه و پخت این شیرینی نیمه خشک مراحل سختی ندارد و با رعایت کردن نکاتی که در این دستور ذکر شده است، قطعا یک شیرینی لذیذ خواهید داشت.

 
(Visited 67,202 times, 49 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه کیک اسفناج

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

شکر را با روغن مایع خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. بهتر است از قبل شکر را پودر کنید. (از کره، روغن جامد و مارگارین هم می‌توان استفاده کرد). ماست شیرین را به روغن اضافه کنید و هم بزنید. دقت کنید در هنگام اضافه کردن ماست، آب اضافی نداشته باشد. (در این مرحله می‌توانید بکینگ پودر را در ماست مخلوط کنید، البته در دستورهای سنتی بکینگ پودر وجود ندارد). تخم مرغ را نیز به مواد اضافه کنید و به کمک همزن برقی تمامی مواد را خوب مخلوط کنید. دو پیمانه آرد را الک کنید و آهسته آهسته به سایر مواد اضافه کنید. میزان اضافه کردن آرد نسبی می‌باشد و آن را باید به قدری اضافه کرد که خمیری مناسب بدست آورید. در ابتدا که آرد را اضافه می‌کنید آن را به کمک لیسک یا قاشق با سایر مواد مخلوط کرده و بعد از آن که کمی خمیر قطاب سفت شد به کمک دست مقداری دیگری آرد اضافه کنید تا خمیر کاملا آماده شود. (از زیاد ورز دادن خمیر بپرهیزید). سپس خمیر آماده شده را در ظرفی مناسب گذاشته، روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت درون یخچال بگذارید تا استراحت کند.

2
انجام شده

مرحله دوم :

برای تهیه مواد میانی خلال بادام یا بادام درختی پوست گرفته را آسیاب کنید. (برای گرفتن پوست بادام، به آن‌ها آب گرم اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه روی حرارت گذاشته تا بجوشند، سپس به راحتی می‌توان پوست آن‌ها را جدا کرد). هل ساییده شده و پودر قند را با پودر بادام مخلوط کنید. اگر بجای بادام از گردو استفاده می‌کنید، می‌توان پودر دارچین نیز به مواد میانی بیافزایید. برای اینکه مواد میانی قطاب کمی حالت خمیری به خود بگیرد کافیست یک تا دو قاشق غذاخوری گلاب را به سایر مواد اضافه کنید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

در این مرحله باید خمیر را از یخچال بیرون آورده و با مایه درونی به شکل قطاب درآورید. روی سطح مناسبی آرد پاشیده و مقداری از خمیر را روی آن به کمک وردنه پهن کنید. بهتر است قطر خمیر پس از باز کردن آن نیم سانتی‌متر باشد. بوسیله‌ی یک قالب گرد به قطر 6 الی 8 سانتی‌متر چندین تکه خمیر را جدا کنید، این کار تا هنگام تمام شدن خمیر ادامه دهید. اگر قالب گرد ندارید، می‌توانید از دهانه لیوان به عنوان قالب استفاده کنید. (اگر تمام خمیر را یکجا قالب نمی‌زنید بهتر است روی ظرف خمیر را بپوشانید تا باقی‌مانده آن سفت نشود). مقدار مشخصی از مایه درونی قطاب را درون خمیر بریزید و آن را ببندید. معمولا قطاب به دو شکل ساده یا بقچه‌ای و هلالی (شبیه پیراشکی) بسته می‌شود. اگر قصد دارید آن را به شکل هلالی ببندید می‌توانید لبه‌های آن را به کمک چنگال سفت کنید.

4
انجام شده

مرحله چهارم :

ظرف یا تابه‌ی مناسبی را روی حرارت قرار دهید و مقدار زیادی روغن مایع در آن بریزید. روغن باید با حرارت بسیار ملایم داغ شود. همچنین مقدار روغن باید به قدری باشد که قطاب‌ها درون آن شناور شوند. پس از داغ شدن روغن باید قطاب‌ها را درون آن انداخته تا کاملا دو روی خمیر طلایی شود. بعد از سرخ شدن، قطاب‌ها را با کفگیر از ظرف درآورده و روی دستمال آشپزخانه یا صافی مناسب بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود. برای تزیین این شیرینی معمولا از پودر قند و کمی پودر پسته استفاده می‌شود. در هنگامی که هنوز قطاب‌ها گرم است، می‌بایست آن‌ها را درون پودر قند بغلتانید. پس از سرد شدن می‌توانید این شیرینی لذیذ را سرو کنید.

5
انجام شده

نکات :

بر خلاف کیک‌ها میزان اضافه کردن آرد در شیرینی‌های خمیری نسبی می‌باشد. برای اینکه خمیر مناسبی داشته باشید باید آرد را کم کم اضافه کنید تا به بافت مناسب و مطلوب خود برسد.
در برخی دستورات از روغن جامد، کره و مارگارین هم برای تهیه خمیر قطاب استفاده شده است. اگر تمایل دارید از این روغن‌ها استفاده نمایید، همان مقدار که در دستور ذکر شده مناسب است. تنها نکته مهم این است که در هنگام سرخ کردن قطاب‌ها ممکن است روغن شما کف کند که باید آن را صاف نمایید.
حتما توجه کنید که ماست شما باید شیرین باشد. استفاده از ماست ترش باعث خراب شدن خمیر می‌شود.
پس از تهیه و استراحت خمیر، روی آن را با پارچه نم‌دار بپوشانید. هوا خوردن بیش از حد خمیر قطاب باعث از بین رفتن لطافت و خشک شدن آن می‌شود.
از وانیل یا هل ساییده شده برای خوشمزه‌تر کردن خمیر نیز می‌توان استفاده کرد. وانیل را به آرد اضافه کنید.
در هنگام سرخ کردن قطاب باید توجه کنید که روغن آن با حرارت ملایم داغ شده باشد. اگر روغن با حرارت زیاد داغ شود باعث سوختگی قطاب، پخت ناتمام آن و البته دود کردن زود هنگام روغن می‌شود.
بکینگ پودر برای پوک شدن خمیر استفاده می‌شود. البته این مورد در دستورهای قدیمی و سنتی وجود ندارد.
بجای یک عدد تخم مرغ کامل از دو عدد زرده تخم مرغ نیز می‌توان استفاده کرد.
بهتر است هل استفاده شده در قطاب‌ها را خودتان تهیه و آسیاب کنید. هل تازه قطعا طعم و بوی دو چندان به این شیرینی می‌دهد.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

موکتل هندوانه
قبلی
موکتل هندوانه – نوشیدنی تابستانی
شیرینی پنجره ای
بعدی
طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.