2 0
طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

آرد سفید 120 گرم
تخم مرغ 2 عدد بزرگ
نشاسته 1 قاشق غذاخوری
آب سرد نصف پیمانه
گلاب نصف پیمانه
زعفران آب‌کرده 1 قاشق غذاخوری
پودر قند به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای

NAN PANJEREH

ویژگی:
  • شیرینی
  • زمان آماده سازی : 60 دقیقه
  • متوسط

دستور پخت

 
 

نان پنجره‌ای یا شیرینی پنجره‌ای یکی از شیرینی‌های نوستالژیک در ایران است که به عنوان یکی از انواع شیرینی‌های عید نوروز نیز شناخته می‌شود. بنا به اعتقاد برخی دلیل نام گذاری این شیرینی به نام پنجره‌ای، این بوده است که طرح سنتی قالب‌های آن شبیه طرح‌های پنجره‌ی خانه‌های قدیمی در ایران است. در هر حال این شیرینی لذیذ نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا به نام‌های متفاوتی به عنوان شیرینی سال نو شناخته می‌شود، که معمولا بر اساس منطقه تهیه مواد اولیه متقاوتی دارد. در ایران علاوه بر مواد اصلی از گلاب و زعفران برای خوش طعم کردن هر چه بیشتر آن استفاده می‌شود. حال که بیشتر با نان پنجره‌ای آشنا شدید به راحتی می‌توانید در خانه آن را آماده کرده و سرو نمایید؛ البته نکاتی برای تهیه و خوشمزه‌تر شدن این شیرینی وجود دارد که در ادامه آن را مطالعه خواهید کرد.

 
(Visited 16,971 times, 1 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه پنکیک ژاپنی (دورایاکی)

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

ابتدا نشاسته را در نصف لیوان آب یا ترکیب آب و گلاب خوب حل کنید و کنار بگذارید. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ شکسته و کمی هم بزنید. آرد را در دو مرحله الک کنید و آهسته آهسته به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. این مواد را به کمک همزن دستی کاملا هم بزنید تا مایه یکدست شود. در آخر نشاسته حل شده در آب و زعفران آب‌کرده را اضافه کنید. خمیر بدست آمده را به مدت 15 دقیقه درون یخچال قرار دهید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

یک تابه مناسب و بزرگ برای سرخ کردن شیرینی‌ها انتخاب کنید. روغن فراوان درون تابه بریزید و اجازه دهید تا با شعله ملایم روغن داغ شود. ظرف مایه‌ی شیرینی پنجره‌ای را از یخچال بیرون آورید. پس از داغ شدن روغن، قالب‌های نان پنجره‌ای را درون روغن قرار دهید تا داغ شوند. قالب داغ شده را درون مایه شیرینی قرار دهید و چند ثانیه مکث کنید. سپس قالب را سریعا داخل روغن داغ فرو کنید و با تکان داغ قالب، شیرینی از قالب جدا می‌شود. برای پخت هر شیرینی 2 تا 4 دقیقه زمان کافی است. همین کار را تمام شدن تمام خمیر شیرینی انجام دهید. در هنگام سرخ کردن شیرینی‌ها در روغن آن را زیرو رو کنید تا طبخ یکدستی داشته باشد.

3
انجام شده

مرحله سوم :

پس از سرخ شدن شیرینی‌ها، آن را روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. سپس در زمانی که هنوز شیرینی‌ها گرم است، پودر قند الک شده روی آن بپاشید.

4
انجام شده

نکات :

در برخی دستورات از مخلوط آرد برنج و آرد گندم نیز استفاده می‌شود.
برای طعم‌دهی از مقدار کمی وانیل هم می‌توانید استفاده کنید. وانیل را باید در آرد مخلوط کنید.
بجای آب یا گلاب از شیر سرد هم می‌توان استفاده کرد.
غلظت مایه این شیرینی باید در حد معمولی (نه خیلی سفت و نه خیلی رقیق) باشد.
روغن حتما باید با حرارت ملایم داغ شود. اگر روغن با حرارت زیاد داغ شود باعث سوختگی روغن و سیاه شدن شیرینی‌ها می‌شود.
دقت کنید وقتی قالب داغ شد، تمام قالب را درون مایه قرار ندهید. اگر مایه شیرینی بالای قالب را بپوشاند در هنگام سرخ کردن از قالب جدا نمی‌شود.
در هنگام سرخ کردن مایه باید سرعت عمل بالایی داشته باشید، اگر کمی بیشتر قالب را درون روغن نگه دارید، مایه شیرینی از آن جدا نمی‌شود.
برای تزیین شیرینی پنجره‌ای از ترکیب پودر قند و پودر دارچین هم می‌توان استفاده کنید.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

قطاب
قبلی
طرز تهیه قطاب یزدی
موهیتو
بعدی
طرز تهیه موهیتو کلاسیک

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.