5 0
طرز تهیه شیرینی بامیه مخصوص

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

آرد سفید 2 پیمانه
آب 1 پیمانه
شیر 1 پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
کره 50 گرم
روغن مایع به میزان لازم
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک کمی
هل و دارچین اختیاری
برای شربت :
شکر 2 پیمانه
آب 1 پیمانه
گلاب نصف لیوان
آبلیمو ترش تازه 1 قاشق چایخوری
زعفران دم‌کرده به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی بامیه مخصوص

tulumba recipe

ویژگی:
  • شیرینی
  • زمان آماده سازی : 40 دقیقه
  • برای 6 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 
 

بامیه یکی از لذیذترین شیرینی‌های مناسبتی در ایران است که معمولا همراه با زولبیا به عنوان شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان شناخته می‌شود. بامیه یا Tulumba به عنوان یکی از شیرینی‌های ارزان قیمت و خیابانی در خاورمیانه شناخته می‌شود و ریشه آن به امپراطوری عثمانی می‌رسد. این شیرینی جذاب بسته به منطقه تهیه شکل ظاهری متفاوتی خواهد داشت، ممکن است بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد؛ اما معمولا مواد اولیه آن مشابه است. در ایران بامیه زینت بخش سفره‌های افطار و در ترکیه سرو این شیرینی کنار چای، لذت نوشیدن آن را دو چندان می‌کند. برای تهیه شیرینی بامیه کار سختی در پیش نخواهید داشت، و با خواندن این مطلب با دستور تهیه و تمام نکات پخت آن آشنا خواهید شد.

 
(Visited 2,220 times, 1 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه کره پسته کِرمی

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

در ابتدا بهتر است شربت بامیه را تهیه کنید. برای این کار باید آب و شکر را مخلوط کنید، روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر کاملا درون آب حل شود. سپس زعفران، گلاب و آبلمیو را اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت 10 الی 20 دقیقه شربت بجوشد و خوب به قوام آید. پس از آماده شدن شربت شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی سرد شود، اما نباید هنگام اضافه کردن بامیه‌ها شربت کاملا سرد باشد.

2
انجام شده

مرحله دوم :

برای درست کردن خمیر بامیه؛ آب، شیر و کره را روی حرارت ملایم بگذارید تا کره کاملا ذوب شود. (بجای کره از مقداری روغن مایع هم می‌توان استفاده کرد) برای اینکه بامیه شما طعم و عطر لذیذتری داشته باشد چند دانه هل و یک چوب دارچین را درون ظرف بیاندازید. پس از اینکه آب و شیر بجوش آمد، دانه‌های حل و دارچین را از آن خارج کنید، 2 قاشق شکر و مقدار کمی نمک اضافه کنید و کاملا هم بزنید. حال نوبت اضافه کردن آرد است، آرد را پس از الک کردن به یکباره به ظرف روی حرارت بیافزایید و آنقدر هم بزنید تا خمیر یکدستی بدست آید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

خمیر بامیه را درون ظرف یا تابه‌ی دیگری 10 تا 15 دقیقه روی شعله کم بگذارید تا خمیر کمی تفت بخورد و طعم خامی آرد از بین برود (در این مدت باید خمیر را مداوم زیرو رو کنید). پس از اینکه خمیر خنک شد، تخم مرغ‌ها را جداگانه به خمیر اضافه کنید و به کمک همزن، کاملا هم بزنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست آید.

4
انجام شده

مرحله چهارم :

قابلمه مناسبی را انتخاب و پر از روغن کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن گرم شود ( روغن نباید زیاد داغ شود). خمیر بامیه را داخل قیفِ ماسوره‌دار بریزید و سپس به انداره دلخواه قیچی کنید و داخل روغن بیاندازید تا سرخ شوند. بامیه‌ها را حین سرخ شدن هم بزنید تا به یکدیگر نچسبند. پس از سرخ شدن آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای پهن کنید تا روغن اضافی آن کشیده شود. در انتها بامیه‌های گرم را درون شربت بریزید تا به مدت 2 دقیقه بماند و شربت کاملا جذب آن‌ها شود.

5
انجام شده

نکات :

روغن درون قابلمه نباید بسیار داغ باشد، زیرا باعث زود پختن و عدم پف کردن کامل بامیه‌ها می‌شود. همچنین در هنگام پخت حرارت باید کاملا یکسان باشد.
قابلمه را بسیار پر نکنید. اجازه دهید بامیه‌ها فضای کافی برای پف کردن داشته باشد.
بجای شیر همان مقدار آب نیز می‌توان استفاده کرد.
برای برش بامیه بهتر است سر قیچی را کمی چرب کنید تا خمیر به آن نچسبد.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

کنافه ترکی
قبلی
طرز تهیه کنافه ترکی
موس شکلات
بعدی
طرز تهیه موس شکلات شگفت انگیز

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.