6 0
طرز تهیه حلوا ساگو

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

ساگو 1 پیمانه
آب 5 لیوان
شکر 1/5 پیمانه
هل ساییده شده 2 قاشق غذاخوری
زعفران آبکرده به میزان لازم
کره 50 گرم
گلاب نصف پیمانه
خلال پسته و خلال بادام کمی برای تزئین

طرز تهیه حلوا ساگو

sago halwa recipe

ویژگی:
  • دسر
  • زمان آماده سازی : 80 دقیقه
  • برای 4 نفر
  • سخت

دستور پخت

 

حلوا یکی از لذیذترین شیرینی و دسرهای ایرانی است که تقریبا همگی از تهیه و خوردن آن لذت می‌برند. در اقصی نقاط کشور انواع مختلفی از حلوا تهیه می‌شود، که قطعا نام بسیاری از آن‌ها را هنوز نشیده‌اید. حلوای ساگو یا در گویش جنوبی‌ها سیاگو (سِگو) یکی از انواع حلواهای ایرانی است که در بیشتر شهرهای جنوبی تهیه می‌شود. همانقدر که شنیدن نام حلوای ساگو جذاب است طبخ و میل کردن آن نیز برای بسیاری جذاب و باعث آشنایی با طعم‌های جدید می‌شود.

 

اما درباره ساگو؛ ساگو (Sago) نشاسته استخراخ شده از مغز اسفنجی ساقه‌های درخت نخل است. بزرگترین تولیدکننده آن کشورهای جنوب آسیا مالزی و اندونزی می‌باشند. ساگو همانند بسیاری از نشاسته‌های دیگر بصورت دانه دانه تولید می‌شود. در کشورهای آسیایی معمولا ساگو را بصورت سنتی به همراه آب جوش پخته و مصرف می‌کنند. اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی در مصارف مختلف آشپزی همانند ساخت انواع پودینگ از آن استفاده می‌نمایند.

 
(Visited 37,621 times, 14 visits today)
بیشتر بخوانید :  دستور تهیه پنکیک موز بدون آرد

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

ابتدا باید بدانید که برای پخت این حلوا روش‌های متفاوتی در مناطق مختلف استفاده می‌شود، اما در این دستور سعی شده تا بهترین روش برای آماده‌سازی این حلوا بیان شود. ابتدا نشاسته ساگو را با سه لیوان آب از چند ساعت قبل بگذارید تا خیس بخورد. سپس درون تابه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت متوسط گذاشته تا آرام بپزد. در این مدت باید مداوم و آهسته هم بزنید تا ته تگیرد. در اواسط پخت دو لیوان دیگر آب را اضافه کرده. نشاسته ساگو پس از پختن رنگی شفاف خواهد داشت. در اواخر پخت مقداری زعفران آبکرده به ساگو بزنید تا رنگ بگیرد. زمان تقریبی پخت ساگو حدود 30 دقیقه است. در انتها ساگو پخته شده را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

شکر را در تابه‌ای (قابلمه) دیگر بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با شعله متوسط آهسته کاراملی شود. (نیازی به هم زدن شکر نیست) اگر تجربه بالایی در تهیه شکر کاراملی ندارید، همان که دانه‌های شکر باز و طلایی رنگ شد کافی است. کره‌ای که از قبل در دمای محیط گذاشته‌اید و کاملا باز شده را به تابه‌ی شکر اضافه کنید. در این مرحله می‌توان برای جلوگیری از بیش از حد کاراملی شدن شکر، تابه را از روی حرارت بردارید. کره را با شکر کاراملی کاملا حل کنید تا یکدست شوند.

3
انجام شده

مرحله سوم :

در این مرحله ساگو پخته شده را آهسته آهسته به تابه‌ی شکر و کره اضافه کنید و به سرعت هم بزنید. سپس تابه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید. گلاب و پودر هل را به حلوای ساگو اضافه کنید و برای دقایقی حلوا را هم بزنید تا کاملا کشدار شود. در این مرحله حلوا را باید به مقداری هم زد که کمی کشدار شود. حلوای ساگو آماده است، می‌تواند آن را در ظرف مناسبی بریزید و با خلال پسته و بادام تزئین کنید.

4
انجام شده

نکات :

در شهرهای جنوبی کشور معمولا نشاسته ساگو در عطاری‌ها بفروش می‌رسد.
این حلوا کم شیرین است، اگر می‌خواهید بیشتر شیرین شود به آن شکر اضافه کنید.
در هنگام اضافه کردن ساگو به کارامل شکر، مخلوط سفت می‌شود و شما دائما می‌بایست هم بزنید تا حلوا نرم و کشدار شود.
بجای کره از روغن جامد آبکرده یا روغن زرد محلی نیز می‌توان استفاده کرد.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوپ نخود تونسی
قبلی
طرز تهیه سوپ نخود تونسی
فینگر فود قارچ و کالباس
بعدی
فینگر فود قارچ و کالباس

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال این به یک دوست

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.