2 1
طرز تهیه کوکو سیب‌زمینی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

سیب زمینی 5 عدد بزرگ
تخم مرغ 3 تا 4 عدد
نمک 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه نصف قاشق چایخوری
زعفران دم‌کرده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کوکو سیب‌زمینی

PERSIAN POTATO KUKU

  • زمان آماده سازی : 90 دقیقه
  • برای 4 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 

کوکو سیب زمینی یکی از خوراک‌های پرطرفدار، خوشمزه و آسان است که تقریبا همگی با انواع و اقسام مختلف آن آشنایی دارند. کوکو سیب زمینی هم با سیب زمینی پخته و هم خام تهیه می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. شاید در بین تمام غذاهای ایرانی کوکو سیب زمینی به علت سادگی دستور پخت و همچنین امکان تغییر در مواد اولیه و آفریدن طعم‌های جدید از محبوبیت بالایی برخوردار است. امروز این غذا را با مواد اولیه مختلف دیگری از جمله : گوشت مرغ، پنیر پیتزا، انواع سبزی خشک یا تازه و … تهیه می‌کنند. هر چند که این کوکو به آسانی و در زمان کمی تهیه می‌شود، اما برای هرچه بهتر شدن آن نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 
(Visited 4,799 times, 1 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه ماهی دوغی سیستان

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

سیب زمینی‌ها را خوب بشوئید. سپس آن‌ها را درون ظرفی بزرگ در آب انداخته و روی حرارت قرار دهید تا کاملا بپزد. زمانی که چنگال را به سیب زمینی‌ها فرو کرده می‌بایست کاملا نرم شده باشد. پس از پخت و سرد شدن سیب زمینی‌ها، پوست آن‌هارا بگیرید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

سیب زمینی‌های پخته را با رنده ریز رنده کنید. این کار را درون میکسر نیز می‌توان انجام داد. در ظرفی دیگر تخم مرغ‌ها را شکسته و تمام ادویه‌ها را به همراه زعفران به تخم‌مرغ بیافزائید و خوب هم بزنید. سپس تخم‌مرغ و سیب زمینی‌های رنده شده را با هم مخلوط کنید تا مایه‌ی یکدست و با قوامی بدست آید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

درون تابه‌ای مناسب به اندازه کافی روغن بریزید، روی حرارت قرار دهید تا کاملا روغن داغ شود. مایه کوکو را درون تابه ریخته و به کمک یک قاشق روی آن را صاف و کاملا پهن کنید. شعله را کم کرده و اجازه دهید تا یک روی کوکو کاملا پخته شود. سپس کوکو را برگردانده تا روی دیگر آن نیز کاملا بپزد. (کوکو را می‌توان در اشکال مختلف؛ شبیه کتلت یا در قالب‌های طرح‌دار تهیه کرد)

4
انجام شده

نکات :

مهم‌ترین نکته در هنگام پخت کوکو سیب زمینی این است که هنگام جابجا کردن ممکن است ترک برداشته یا از هم بپاشد. علت این اتفاق مقدار کم تخم‌مرغ است. البته استفاده از تخم‌مرغ زیاد نیز باعث اسفنجی شدن بافت کوکو می‌شود.
کوکو سیب زمینی را با سیب زمینی خام نیز می‌توان تهیه کرد. در این صورت دستور تهیه تغییر فراوانی نمی‌کند. اما برای خوشمزه‌تر شدن آن از مرغ ریش ریش شده یا سبزی‌های خشک معطر می‌توانید استفاده کنید.
اگر از پیاز در تهیه کوکو استفاده می‌کنید، حتما پس از رنده کردن پیار آب آن را بگیرید.
اگر مایه کوکو به هر دلیل کمی شل شد، مقداری آرد سفید به آن اضافه کنید تا به قوام مورد نطر برسد.
ضخامت مناسب برای پخت کوکو بین 1 تا 2 سانتی متر است. ضخامت زیاد باعث عدم پخت کامل و ضخمات کم باعث خشک شدن کوکو می‌شود.
نعناع خشک، گشنیز خشک و آویشن بهترین سبزیجات برای کوکو سیب زمینی است. اما بنا بر دائقه افراد می‌تواند تغییر کند.
به طور کلی سیب زمینی به علت خاصیت جذب بالای نمک نیاز به افزودن مقدار بیشتری نمک دارد.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

خورش به آلو
قبلی
دستور تهیه خورش به آلو
چیز کیک لیمویی
بعدی
طرز تهیه چیز کیک لیمویی

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال این به یک دوست

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.