1 0
طرز تهیه سوپ نخود تونسی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

نخود 2 پیمانه
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 5 حبه
پودر زیره سبز 1 قاشق غذاخوری
آب لیموترش 1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
تخم مرغ 4 عدد
هویچ اختیاری
گشنیز یا جعفری کمی برای گارنیش
هَریسا کمی برای گارنیش

طرز تهیه سوپ نخود تونسی

Lablebi – Tunisian Chickpea Soup

ویژگی:
  • تند
  • زمان آماده سازی : 60 دقیقه
  • برای 4 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 
 

در بین تمام سوپ‌های مختلفی که ممکن است درست کرده باشید یا فقط نامی از آن‌ها شنیده‌اید، عجیب‌ترین آن‌ها مربوط به کشورهای شمال آفریقا یا عربی-آفریقایی است. اگر ابتدا دستور تهیه آن‌ها را بخوانید فکر خواهید کرد طعم خوبی نخواهند داشت، اما ترکیب مواد اولیه و علی الخصوص استفاده از چاشنی‌های تند طعمی جذاب به آن‌ها می‌دهد. معمولا دو ویژگی بین این سوپ‌ها وجود دارد؛ یکی گیاهی بودن و دومی تند مزه بودن آن است.
لَبلابی یک غذای تونسی است که بیشتر با عنوان سوپ نخود تونسی شناخته می‌شود. این غذای تونسی متشکل از نخود است که در آب یا استاک مرغ طبخ می‌کنند و سپس درون ظرف‌هایی که نان تکه شده، سیر، فلفل و تخم‌مرغ خام یا آب‌پز ریخته شده است، سرو می‌شود. معمولا به عنوان چاشنی از روغن زیتون، لیموترش، گشنیز و جعفری و زیره سبز در این خوراک استفاده می‌کنند. و در نهایت آن را با هَریسا  گارنیش می‌کنند. لبلابی تونسی علاوه بر ویژگی‌هایی که درباره آن ذکر شد، دستور تهیه آسانی نیز دارد.

 
(Visited 1,466 times, 1 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه ادویه آچار سیستانی

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

ابتدا باید نخودها را از شب قبل در آب خیس کنید و چندین مرتبه آب آن را عوض کنید. نخودها را در مقدار مناسبی آب بجوشانید. مقدار آب باید به قدری باشد که پس از پخته شدن نخود، آب به اندازه کافی داشته باشد. بهتر است برای اینکه سوپ شما طعم بهتری داشته باشد از استاک یا آب مرغ استفاده کنید. همچنین می‌توانید به آب روغن زیتون بیافزائید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

روش سنتی و ساده تهیه سوپ لبلابی این است که در ظرفی که می‌خواهند سوپ را سرو کنند، کمی نان ریز کرده یک عدد تخم مرغ در آن می‌شکنند، سیر را کوبیده و له می‌کنند به ظرف افزوده، سپس به اندازه‌ای که ظرف پر شود از نخود و آب آن روی ظرف می‌ریزند. در نهایت کمی آب لیموترش تازه اضافه کرده و روی ظرف را با هَریسا، ماهی تُن و سبزی تازه گارنیش می‌کنند.
اما روش دیگری نیز برای تهیه لبلابی استفاده می‌شود. پیاز و هویچ را رنده کنید و با روغن زیتون تفت بدهید تا پیاز طلایی و نرم شود. سیر را بکوبید و به همراه پیاز کمی تفت دهید. پودر زیره و ادویه‌جات را به سایر مواد اضافه کنید. در این هنگام مقداری نخود پخته به همراه آب آن را با این مواد ترکیب کنید تا به مدت 10 دقیقه کمی بجوشد. سپس کمی آب لیموترش تازه به سوپ بزنید و سرو نمائید. فقط در هنگام سرو می‌بایست نان خرد شده را در ظرف بریزید.

3
انجام شده

مرحله سوم :

هَریسا یکی از اجزای مهم این غذا است که معموما یکی از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. برای تهیه هریسا چند عدد فلفل قرمز تند خشک شده را در آب خیس کنید تا نرم شود. سپس آب آن‌ها را کشیده و به همراه چند حبه سیر، پودر میخک، پودر زیره سبز و کمی نمک در مخلوط کن ریخته تا کاملا یکدست شوند. حال کمی روغن زیتون و آب لیموترش اضافه کرده و هم بزنید تا یک سس یکدست و صاف داشته باشید.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

پارفه توت فرنگی و گرانولا
قبلی
پارفه توت‌فرنگی و گرانولا
حلوا ساگو
بعدی
طرز تهیه حلوا ساگو

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.