3 0
طرز تهیه املت سوزی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شما:

یا می توانید این آدرس را کپی کرده و به اشتراک بگذارید

مواد لازم

سبزی سوزی نیم کیلو
تخم مرغ 3 تا 4 عدد
پیاز 1 عدد
سیب زمینی 2 عدد
سیر به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه املت سوزی

ویژگی:
  • سبزیجات
  • زمان آماده سازی : 30 دقیقه
  • برای 4 نفر
  • متوسط

دستور پخت

 

املت سوزی یکی از غذاهای محلی سیستان است و همانطور که از اسمش پیداست با سبزی محلیِ «سوزی» تهیه می‌شود. قطعا وقتی نام املت را می‌شنوید تصویر تخم مرغ و گوجه‌فرنگی را به یاد می‌آورید، اما تمام املت‌ها این چنین نیستند. ویژگی بارز این خوراک استفاده از سبزی سوزی است. درباره سبزی سوزی باید گفت، این گیاه که با نام‌های دیگری همچون شاهی وحشی و ازمک نیز شناخته می‌شود. در اواخر تابستان و بیشتر فصل پاییز بصورت خودرو در مزارع گندم و جو سیستان می‌روید. در اصل این گیاه از خانواده شب‌بویان است که با نام علمی cardaria draba شناخته می‌شود. همزمان با شروع رویش گندم و جو سبزی سوزی نیز شروع به رشد می‌کند و در دی ماه به دوران بلوغ یا در اصطلاح ۸ یا ۱۰ برگی می‌رسد و آن را برداشت می‌کنند. برخی به جای استفاده از سوزی از سبزی اسفناج در تهیه این غذا استفاده می‌کنند، هر چند اسفناج دارای خواص بسیاری است، اما نمی‌تواند در این خوراک جای سوزی را بگیرد. از این سبزی در تهیه غذاهای دیگری همانند بورک در سیستان نیز استفاده می‌شود.

 
(Visited 3,046 times, 1 visits today)
بیشتر بخوانید :  طرز تهیه سوپ زنجبیل و هویچ

مراحل

1
انجام شده

مرحله اول :

ابتدا باید برگ‌های سوزی را خوب بشوئید و در آب بجوشانید. پس از پختن و نرم شدن آن‌ها را درون آبکش بگذارید تا سرد شوند. می‌توانید به کمک دست کمی سبزی‌ها بفشارید تا آب آن‌ها گرفته شود. سیب زمینی‌ها را جداگانه آب پز کنید.

2
انجام شده

مرحله دوم :

پیاز را خرد یا رنده کنید و درون تابه‌ای مناسب تفت دهید تا طلایی شود. سپس سوزی پخته شده را اضافه کنید تا کمی تفت بخورد. اگر مقدار سبزی زیاد است، کمی دیگر روغن بیافزائید. سیب زمینی پخته شده که خرد یا بکوبید و به همراه کمی سیر رنده شده به تابه اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی دیگر با هم مخلوط کنید و به تابه اضافه کنید تا املت آماده شود.

3
انجام شده

نکات :

در گذشته برای تهیه املت سوزی تنها از روغن حیوانی، سوزی، تخم مرغ و نمک استفاده می‌شده است و به مرور سایر مواد اولیه به آن اضافه شده است.

سردبیر

سردبیر

مهم‌ترین تعهد و تلاش ما نشر مطالب و دستورهای غذایی مفید و اصیل با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی در حوزه آشپزی و فرهنگ‌های غذایی و البته تغذیه و سلامتی است. جهت ارائه بهتر مطالب و تعامل بیشتر با سایت، شما همراهان و بازدیدکنندگان گرامی به آسانی می‌توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ادویه آچار
قبلی
طرز تهیه ادویه آچار سیستانی
طرز تهیه سس ووسترشر
بعدی
دستور تهیه کلاسیک سس ووسترشِر

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی محتوای استفاده شده در این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از محتوا با ذکر منبع بلامانع میباشد.